Nationellt musikkonvent Make Music Matter! T.E.A.C.H.! 11-12 september

Framtidens musikundervisning är här! Musikundervisningen står idag inför ett paradigmskifte. I en tid då hela samhället håller på att digitaliseras är det viktigt att också skolan följer med i denna omställning. Det är enligt Barnkonventionen som blir svensk lag 2020 en demokratisk rättighet att få uttrycka sig och att ”kunna” göra det med så många uttryckssätt som möjligt. Därför är det viktigt att musikundervisningen ger eleverna tillgång till olika verktyg som de kan använda för att uttrycka och kommunicera musik.

Årets musikkonvent T.E.A.C.H.! Be The Difference! handlar om att läraren både kan göra skillnad och vara skillnaden för elevernas lärande. Med utgångspunkt i kunskapsområdena Technology, Entrepreneurship, Aesthetics, Creativity & Humanity kan lärare skapa goda möjligheter för elevernas lärande så att de kan vara väl förberedda att möta framtidens samhällsutmaningar. Välkommen att delta i T.E.A.C.H.! Be The Difference! den 11-12 september.

Mer info: Under två kompetensutvecklingsdagar får du ta del av intressanta föreläsningar av forskare, musikentreprenörer, lärarutbildare och musiklärarkollegor. Du får också möjlighet att delta i olika workshops med digitala verktyg samt en paneldebatt med representanter från musikbransch, näringsliv, skola och skolmyndigheter. Under dessa dagar kommer också skolprojektet Make Music Matter! I Have A Dream – ett unikt samarbete med ABBA The Museum att presenteras.

Se filmen musikkonvent ”T.E.A.C.H.! Be The Difference!”

Medverkande under konventet: (fler namn kommer att presenteras inom kort)

Johan Söderman, professor i musikpedagogik, Göteborgs universitet, forskning inriktat på den globala hiphopkulturen. Johans forskningsintressen berör samhälleliga, pedagogiska, estetiska/musikaliska och kulturella implikationer på barn och ungdomskultur, sociala rörelser, civilsamhälle, vuxnas lärande och folkbildning. Mer specifikt utgör den globala hiphopkulturen ett dominerande tema bland hans publikationer och verksamhet. Johan är en varm anhängare av folkbildning i alla dess former och är ledamot i Folkbildningsrådets styrelse och nationella rådet för folkbildningsforskning – Mimerrådet, vid Linköpings universitet. Under konventet föreläser Johan Söderman om hur musiklärare kan förhålla sig till och använda hip hop i musikundervisningen.

Frank Ådahl

Frank Ådahl har över 50 år arbetat som musiker, artist, låtskrivare och producent i den svenska och internationella musikbranschen. Han har arbetat bakom många av Sveriges största artister, som Marie Fredriksson, Carola, Titiyo, Mats Ronander, Mikael Rickfors m.fl. Internationellt har han turnerat med Randy Crawford och sjungit duett med James Ingram. Han har arbetat med producenten David Foster, mannen bakom bland annat soundtracket till Bodyguard. Frank har också under 5 år varit leadsångare i det tyska bandet Moti Special. Frank har vunnit svenska melodifestivalen med sången ”Som en vind” 1990 tillsammans med brödraparet Edin Ådahl. 1996 deltog Frank med sången ”Tårar från himlen” tillsammans med pianisten Magnus Spångberg. Förutom detta har Frank deltagit i både den svenska och norska Melodifestival kören under en period av 10 år. Frank har dessutom förekommit som röst i flera tecknade filmer, bland annat som röst till självaste Lejonkungen Simba. På senare år har bröderna Frank och Simon Ådahl upplevt en nytändning och har gett ut flera nya produktioner med egna sånger. Det har nyligen släppts en samlings-CD med Edin-Ådahl, en ep-CD med Ådahls, samt Franks solo-CD ”Helt enkelt”. Förutom detta arbetar Frank på Musikmakarna som lärare sedan 20 år.
Musikmakarna är en låtskrivarutbildning som nått stora nationella och internationella framgångar i popindustrin. Dessutom arbetar Frank med utbildning på Linnéuniversitetet där han tillsammans med sin bror Simon har hand om en utbildning med titeln Den svenska musikbranschen.

——————————————————————————————————————

Anna Houmann föreläser över ämnet: ”The School I’d Like” – framtidens musikundervisning” 

Anna Houmann, lektor i musikpedagogik med inriktning mot utbildningsvetenskap, forskare och lärare vid Musikhögskolan i Malmö. Hon har arbetat som lärare i grund- och gymnasieskolan. På Musikhögskolan i Malmö är hon koordinator för självständiga arbeten och kursansvarig för den utbildningsvetenskapliga kärnan. I sin avhandling ”Musiklärares handlingsutrymme – möjligheter och begränsningar” fokuserar hon på vad som påverkar hur lärare skapar eller inte skapar handlingsutrymme i praktiken, vilket är centralt för att skapa goda arbetsvillkor och förutsättningar för den pedagogiska kreativiteten. Efter forskningsprojektet ”Creativities Transcending Boundaries in Higher Music education” har hon forskat vidare på hur kreativitet skapas och utvecklas i undervisningssituationen, mellan den planerade lektionen och den levda lektionen, i mikro-ögonblicket.

——————————————————————————————————————

László Harmat. forskare inom disciplinen Musikpsykologi vid Linnéuniversitetet. Lazslo är utbildad musiklärare och har undervisat i flera gymnasier i Budapest och som föreläsare i musikpedagogik vid International Pető Institute 2001–2007. Därutöver är han utbildad psykolog och disputerad. Lászlós huvudintresse är att mäta de psykofysiologiska effekterna av musiklyssning och musikalisk träning. Från 2007 har han flera gånger samarbetat med prof. Töres Theorell (Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet) och prof. Fredrik Ullén (Karolinska Institutet). År 2011 inbjöds László att delta i forskningsprojektet ”Den Musicerande Människan” som postdoc. I en pågående studie undersöker Lazslo och en annan forskare tillståndet flow vid musiklyssning och bedömning av känslor i musik. Under konventet kommer Lazslo att föreläsa om hur kreativitet och flow uppstår.

Göran Nikolausson, initiativtagare & projektansvarig för skolprojektet Make Music Matter och universitetslärare vid Musiklärarutbildningen Linnéuniversitetet, där han undervisar i ensemblespel och om musikaliskt lärande genom digitala verktyg samt håller föreläsningar om läroplanen och kursplanen i musik i Lgr11 samt Gy11. Göran har en bakgrund som  lärare i grundskolan och har arbetat som musiklärare i 15 år. Vidare har han haft olika uppdrag hos Skolverket, bl a didaktiskt ansvarig och manusförfattare till Skolverkets film Digitala verktyg i musikundervisningen och inom ramen för SKOLA2011, där han deltog som expert i arbetsgruppen för ämnet musik vid framtagandet av kursplan i musik till Lgr11. Göran har också erfarenheter från musikbranschen, både som artist och som låtskrivare och har turnerat i flera länder, bl a USA; Storbritannien, Tyskland, Polen, Norge, Danmark, Finland, Estland, Australien mfl. Göran har också deltagit i Eurovision Song Festival vid två tillfällen, dels som artist (Estland 2004), dels som artist och kompositör (Polen 2007) och även skrivit låtar som har legat högt på topplistorna i Sverige (No.#3) och Estland (No.#1 vid två tillfällen med samma låt). Under musiklärarkonventet kommer Göran att föreläsa utifrån temat T.E.A.C.H.! Be The Difference! om hur musikläraren utifrån dessa kompetenser kan vara en viktig skillnad för elevernas och därigenom främja deras allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare.

——————————————————————————————————————-

Adée är en svensk hiphop och popartist och låtskrivare som kombinerar olika genrer på ett modernt och kreativt sätt och jämförs med artiser som Jill Scott, Lauryn Hill, Erykah Badu, Iggy Azalea och Swedish Rap Star. Musikrecensenter i USA lovordar hennes musik: ”Popmusik låter inte ofta bättre än det här. Den skarpa kristallklara vokalen och den musikaliska tonhöjden på den här artisten är så fascinerande och oerhört underbar.” (A&R Factory) Vi är oerhört glada att kunna Adée medverkar på på kvällen den 11/9 musikkonventet T.E.A.C.H.! Lyssna gärna på hennes musik: https://www.adeeofficial.com/

——————————————————————————————————————

Dimpker Brothers walking in field.

Dimker BrothersFolkpop with Blues influence – är en svensk duo som har rönt stora framgångar i USA. Gruppen medverkar på kvällen i T.E.A.C.H.! Missa inte detta!

——————————————————————————————————————-

Caroline Fagerlind, museichef ABBA The Museum, Stockholm och en av initiativtagarna till skolprojektet Make Music Matter! I Have A Dream. Caroline har arbetat med utställningen om ABBA sedan 2010. Hon har turnerat med utställningen i b la London och Melbourne och nu sedan lite drygt 5 år tillbaka är utställningen permanent baserad på Djurgården i Stockholm. Caroline kommer att berätta om arbetet bakom utställningen och hur ABBA The Museum har utvecklats under åren. Hur detta museum har lyckats skapa en upplevelse inom svensk musikhistoria och sprida glädje, kunskap och inspiration inom musik till besökare från hela världen. Att visa upp det största inom svensk musikhistoria på ett levande sätt och låta besökare bli en del av en upplevelsen genom att lyssna, sjunga, uppträda på scen och mixa egna låtar.


Angelica Johansson, account manager,Soundtrap – A SPOTIFY COMPANY. Angelica kommer att hålla workshop om verktyget Soundtrap på grundläggande nivå.


Annette Mars, lektor i musikpedagogik vid Malmö Universitet och Högskolan för scen och Musik vid Göteborgs Universitet. För närvarande forskar hon om dialogen mellan elev-elev och elev-lärare i musikskapande med digitala verktyg. Under konventet kommer Annette att hålla en föreläsning med didaktiska moment om barns rätt att uttrycka sig med musik utifrån barnkonventionens grundläggande principer.


Lars Vilbe, förstelärare i musik vid Kunskapsskolan i Borlänge. Dessförinnan var han under 15 år lärare på estetiska programmet och undervisade bland annat i kurser inom musikproduktion, musik och kommunikation samt entreprenörskap. Inom ramen för sin tjänst utvecklar Lars läromedel inom musikskapande med digitala verktyg åt skolkoncernen samt till MMM-projektet. Lars har en bakgrund som klassisk musiker men har de senaste tjugo åren producerat musik i egen studio inom allt från musikal till rap och radioreklam. Lars kommer att hålla en workshop på fördjupad nivå om hur musiklärare och elever kan arbeta med digitala verktyg för musikskapande och samtidigt utveckla sin musikaliska kreativitet.

—————————————————————————————————————

Klas Mathiasson, förstalärare i musik vid Kungshögskolan i Ljungby samt undervisar i musikskapande med digitala verktyg vid Musiklärarutbildningen Linnéuniversitetet. Klas har utvecklat och tagit fram omfattande delar av det webbmaterial som används i skolprojektet Make Music Matter. Under konventet kommer Klas att visa hur man kan arbeta praktiskt med process- och produktvärdering i musikskapande för att eleverna ska utveckla förståelse för sitt musikskapande samt för att främja elevers kreativa förmåga.

——————————————————————————————————————–

Karolina Palmborg, Första lärare i estetiska lärprocesser och musiklärare på Centrumskolan i Växjö samt samordnare för satsningen Studio 17. Karolina undervisar även musiklärarstudenterna vid Linnéuniversitetet i lågstadiemetodik. Under musiklärarkonventet kommer Karolina att hålla ett föredrag om ett treårigt mångkulturellt projekt i musikskapande som startade hösten 2018. Projektet är ett unikt samarbete mellan Centrumskolan, Växjö kulturskola, Soundtrap och Linnéuniversitetet.

—————————————————————————————————————-

Make Music Matter! T.E.A.C.H.! Festkväll 11 september kl. 18.00-24.00

I konventet ingår en festkväll den 11 september i Växjö konserthus med mat, underhållning, konserter och mingel. (Program presenteras inom kort).

Anmälan: 1496 kr. ex. moms (tidig anmälan före 20/6), därefter 1996 kr.ex.moms. Sista anmälningsdag 1/9.

Anmälan till musikkonvent T.E.A.C.H.!

SKOLPROJEKTET MAKE MUSIC MATTER! I HAVE A DREAM 2019/2020

Årets musikkonvent T.E.A.C.H.! Be The Difference! handlar om att läraren både kan göra skillnad och vara skillnaden för elevernas lärande. Med utgångspunkt i kunskapsområdena Technology, Entrepreneurship, Aesthetics, Creativity & Humanity kan lärare skapa goda möjligheter för elevernas lärande så att de kan vara väl förberedda att möta framtidens samhällsutmaningar. Välkommen att delta i T.E.A.C.H.! Be The Difference! den 11-12 september.

Arrangör:

Mer info om musikkonvent :

Make Music Matter! T.E.A.C.H.! Be The Difference!

Under två kompetensutvecklingsdagar får du ta del av intressanta och relevanta föreläsningar av forskare, musikentreprenörer, lärarutbildare och musiklärarkollegor. Du får också möjlighet att delta i olika workshops med digitala verktyg samt en paneldebatt med representanter från musikbransch, näringsliv, skola och skolmyndigheter. Under dessa dagar kommer också skolprojektet Make Music Matter! I Have A Dream – ett unikt samarbete med ABBA The Museum att introduceras och presenteras.

Se filmen musikkonvent ”T.E.A.C.H.! Be The Difference!”

PROGRAMTIDER:

Onsdagen den 11 september

kl. 09.00-10.00 Registrering & fika

kl. 10.00-10.15 Konventets öppnande

kl. 10.15-11.05 Föreläsning

kl. 11.10-12.00 Föreläsning

kl. 12.00-12.50 Lunch

kl. 12.50-13.40 Workshop/föreläsning

kl. 13.40-13.50 Rast

kl. 13.50-14.40 Workshop/föreläsning

kl. 14.40-15.10 Fika

kl. 15.10-16.00 Workshop/föreläsning

——————————————————————————————————————–

Festkväll i Växjö konserthus kl. 18.00-24.00

I konventet ingår utan kostnad en festkväll den 11 september i Växjö konserthus med mat, underhållning, konserter och mingel. (Program presenteras inom kort).

kl. 18.00-18.30 Mingel

kl. 18.30-19.15 Mat

kl. 19.15-21.45 Program i Kristina Nilsson salen – inspirationsföreläsning, konsert mm.

kl. 21.45-24.00 Kaffe och tilltugg, mingel och underhållning

——————————————————————————————————————–

Torsdagen den 12 september

kl. 09.00-09.10 Information

kl. 09.10-10.00 Föreläsning

kl. 10.00-10.30 Fika

kl. 10.30-11.20 Föreläsning

kl. 11.30-12.20 Föreläsning

kl. 12.20-13.10 Lunch

kl. 13.10-14.00 Workshop

kl. 14.00-14.10 Rast

kl. 14.10-15.00 Workshop/föreläsning

kl. 14.40-15.00 Rast

Kl. 15.00-15. 40 Paneldebatt & avslutning

kl. 15.40-16.00 Fika ”to go”

(med reservation för ändringar)

—————————————————————————————————————–

MEDVERKANDE: (fler namn kommer att presenteras inom kort)

Johan Söderman, professor i musikpedagogik, Göteborgs universitet, forskning inriktat på den globala hiphopkulturen

Frank Ådahl (artist, låtskrivare, musikproducent, lärare vid den nationella singer & songwriting-skolan Musikmakarna

Anna Houmann, lektor och forskare vid lärarutbildningen i musik i musikpedagogik, Musikhögskolan i Malmö samt nationell koordinator för nätverket EAS (European Association for Music in Schools) under temat: The School I’d Like” – Music Education meeting the needs of the children and young people today

Göran Nikolausson, projektansvarig & initiativtagare till Make Music Matter! samt lärarutbildare, Linnéuniversitetet

Caroline Fagerlind, museichef ABBA The Museum, Stockholm

Angelica Johansson, musikentreprenör och representant för musikverktyget Soundtrap – A SPOTIFY COMPANY

Annette Mars, lektor i musikpedagogik vid Malmö universitet

Lars Vilbe, första lärare i musik, Borlänge kommun

Klas Mathiasson, första lärare i musik, Ljungby kommun

Medverkande artister, musikentreprenörer och föreläsare presenteras inom kort.

Anmälan: 1496 kr. ex. moms (tidig anmälan före 20/6), därefter 1996 kr.ex.moms. Sista anmälningsdag 1/9.

Anmälan till musikkonvent T.E.A.C.H.!

SKOLPROJEKTET MAKE MUSIC MATTER! I HAVE A DREAM 2019/2020

För mer info om Make Music Matter! Gå in på makemusicmatter.se