Musiklärarkonvent Make Music Matter! T.E.A.C.H.! 11-12/9 I VÄXJÖ – Sista anmälningsdag 1/9

Musiklärarkonvent Make Music Matter! T..E.A.C.H.! Sista anmälningsdag 1/9. Kostnad: 1996 kr. ex.moms – alla föreläsningar/workshops och kost ingår samt festkväll i Växjö konserthus med mingel, mat, underhållning, gemenskap och musik.

Musikkonvent Make Music Matter har i år temat T.E.A.C.H.!, där de olika bokstäverna representeras av fem olika kunskapsområden som kommer att vara centrala under dessa dagar, nämligen; Technology, Entrepreneurship, Aesthetics, Creativity, Humanity. Musikkonventet fokuserar på lärarens möjlighet att göra skillnad och vara skillnaden för varje elevs kunskapsutveckling. Genom att utveckla T.E.A.C.H.!-kunskapskvaliteterna i skolan kommer eleverna att vara väl förberedda att möta framtidens samhällsutmaningar.

Under dessa kompetensutvecklingsdagar bjuds du som deltagare på föreläsningar med framstående forskare som har kreativitet, musikskapande med digitala verktyg som forskningsfält och musikentreprenörer som sedan många år tillbaka har musik som sitt levebröd. Lärarutbildare och musiklärare ger tips och råd om hur T.E.A.C.H.-kompetenserna kan implementeras för att utveckla musikundervisningen. Genom olika workshops får du också möjlighet att utveckla din kompetens i att använda olika digitala musikverktyg för kreativt musikskapande. Under dessa dagar presenteras också skolprojektet Make Music Matter! I Have A Dream som är ett unikt samarbete med ABBA The Museum och som pågår 2019-2020.

Välkommen att delta i T.E.A.C.H.! den 11-12 september, ett musikkonvent som arrangeras av

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är download-2.png

Se filmen musikkonvent ”T.E.A.C.H.! Be The Difference!”

Medverkande under konventet: 

Jan Gradvall svensk nöjesjournalist och författare som främst skriver om populärkultur. Han är också känd som popprofessorn i TV4:s Nyhetsmorgon samt ingår dessutom i expertpanelen i TV4:s stora lördagsprogram ”Stjärnornas stjärna”. Jans karriär inleddes när han drev fanzinet Jörvars Gosskör 1979-1984 och han har sedan dess tillhört landets mest kända popskribenter. 1994 gav han ut boken Artiklar, intervjuer, essäer 1981-1994. Under flera år under början och mitten av 1990-talet var han skribent på tidningen Pop. Han har också skrivit om TV och gett ut boken TV! Nedslag i Sveriges Televisions historia (1985).  Gradvall har suttit i redaktionen för ”Sen kväll med Luuk”, musikprogrammet Studio Pop samt låg bakom den numera nedlagda musikwebbplatsen Feber (2000-2002)  tillsammans med Lennart Persson, Andres Lokko och Mats Olsson. 2005 sammanställde han CD-samlingen Mainstream, som en del i en serie med de andra Feber-skribenterna.[1]Gradvall skriver i dag främst i Dagens Industri, men han har även skrivit för Dagens Nyheter, Café, Expressens kultursida.  Han gör även en musikpodd för Sveriges Radio med namnet Gradvall och medverkar i TV4 Nyhetsmorgon som expert på populärkultur. Gradvall har varit ledamot av Musikverkets konstnärliga råd och suttit i referensgrupper hos Statens Kulturråd. Han var med och startade Swedish Music Hall of Fame och var dess ordförande de tre första åren. Gradvall har även varit ordförande för svenska juryn av Nordic Music Prize. Jan har lyckats att förverkliga sina allra största drömmar som journalist, nämligen att intervjua ABBA, alla fyra medlemmarna, vilket ingen hade gjort på 30 år samt att intervjua Max Martin, något som han jobbade på i 18 år innan det blev verklighet. Under konventet kommer Jan Gradvall ha ett samtal med känd låtskrivare om betydelsen av kreativitet och entreprenörskap för musikskapande.

Peter Aronsson, rektor och professor vid Linnéuniversitetet

Peter forskar bland annat om lokal och regional historia, den demokratiska politiska kulturens dynamik, historiedidaktik, historiebruk och kulturarv. Vilken roll spelar t.ex. lokalsamhällen och regioner i byggandet av civilsamhällen och nationalstater? Hur och varför får den historia som förmedlas av skola, museer, politiker, media, företag och enskilda personer, så stort genomslag i det allmänna medvetandet? Peter Aronsson kommer att öppna årets konvent med ett tal.

_________________________________________________________________________

Johan Söderman, professor i musikpedagogik, Göteborgs universitet, forskning inriktat på den globala hiphopkulturen. Johans forskningsintressen berör samhälleliga, pedagogiska, estetiska/musikaliska och kulturella implikationer på barn och ungdomskultur, sociala rörelser, civilsamhälle, vuxnas lärande och folkbildning. Mer specifikt utgör den globala hiphopkulturen ett dominerande tema bland hans publikationer och verksamhet. Johan är en varm anhängare av folkbildning i alla dess former och är ledamot i Folkbildningsrådets styrelse och nationella rådet för folkbildningsforskning – Mimerrådet, vid Linköpings universitet.

Under konventet föreläser Johan Söderman om hur musiklärare kan förhålla sig till och använda hip hop i musikundervisningen.

Frank Ådahl har över 50 år arbetat som musiker, artist, låtskrivare och producent i den svenska och internationella musikbranschen. Han har arbetat bakom många av Sveriges största artister, som Marie Fredriksson, Carola, Titiyo, Mats Ronander, Mikael Rickfors m.fl. Internationellt har han turnerat med Randy Crawford och sjungit duett med James Ingram. Han har arbetat med producenten David Foster, mannen bakom bland annat soundtracket till Bodyguard. Frank har också under 5 år varit leadsångare i det tyska bandet Moti Special. Frank har vunnit svenska melodifestivalen med sången ”Som en vind” 1990 tillsammans med brödraparet Edin Ådahl. 1996 deltog Frank med sången ”Tårar från himlen” tillsammans med pianisten Magnus Spångberg. Förutom detta har Frank deltagit i både den svenska och norska Melodifestival kören under en period av 10 år. Frank har dessutom förekommit som röst i flera tecknade filmer, bland annat som röst till självaste Lejonkungen Simba. På senare år har bröderna Frank och Simon Ådahl upplevt en nytändning och har gett ut flera nya produktioner med egna sånger. Det har nyligen släppts en samlings-CD med Edin-Ådahl, en ep-CD med Ådahls, samt Franks solo-CD ”Helt enkelt”. Förutom detta arbetar Frank på Musikmakarna som lärare sedan 20 år.
Musikmakarna är en låtskrivarutbildning som nått stora nationella och internationella framgångar i popindustrin. Dessutom arbetar Frank med utbildning på Linnéuniversitetet där han tillsammans med sin bror Simon har hand om en utbildning med titeln Den svenska musikbranschen.

Under konventet kommer Frank hålla en föreläsning om den svenska musikbranschen.

Anna Houmann, lektor i musikpedagogik med inriktning mot utbildningsvetenskap,forskare och lärare vid Musikhögskolan i Malmö. Hon har arbetat som lärare i grund- och gymnasieskolan. På Musikhögskolan i Malmö är hon koordinator för självständiga arbeten och kursansvarig för den utbildningsvetenskapliga kärnan. I sin avhandling ”Musiklärares handlingsutrymme – möjligheter och begränsningar” fokuserar hon på vad som påverkar hur lärare skapar eller inte skapar handlingsutrymme i praktiken, vilket är centralt för att skapa goda arbetsvillkor och förutsättningar för den pedagogiska kreativiteten. Efter forskningsprojektet ”Creativities Transcending Boundaries in Higher Music education” har hon forskat vidare på hur kreativitet skapas och utvecklas i undervisningssituationen, mellan den planerade lektionen och den levda lektionen, i mikro-ögonblicket. Under konventet kommer Anna Houmann att föreläsa utifrån temat: The School I’d Like” – Music Education meeting the needs of the children and young people today – ”Framtidens musikundervisning.

__________________________________________________________________________

Dimker Brothers är en brödraduo från Västervik som spelar ”Folkpop with Blues influence”. Gruppen spås en lysande karriär med både spelningar i Sverige och USA. Förra året belönades gruppen för sin musik med ett stipendium till minne av Hansi Schwarz (fd medlem i gruppen Hootenanny Singers) som grundade den rikskända Visfestivalen i Västervik. Sitt kreativa musikskapande liknar de vid att lägga ett pussel: – Vi börjar spela lite och sen får vi en idé och börjar sjunga på låtsasengelska. En dag spelas en vers fram, en annan dag föds en refräng. Därefter testspelar de låtarna live, och sen pusslas vers och refräng om mellan olika låtar.

Gruppen medverkar på festkvällen i Växjö konserthus med ett kortare konsertuppträdande.

Peo Thyrén, artist, låtskrivare, musikentreprenör och mångsysslare samt tidigare informatör på STIM. Peo är en legend i svenskt musikliv. Redan som tolvåring, 1977, grundade han bandet Noice, som några år senare fick ett gigantiskt genombrott med den egenskrivna ”En kväll i tunnelbanan” och kom att bli en av de största svenska rockgrupperna någonsin. Efter tre Noice-album med hits som ”I natt e hela stan vår”, ”Du lever bara en gång”, ”Ut i natten”, ”Vi rymmer bara du och jag” och ”Dolce Vita”, som alla belönades med guld- och platinautmärkelser, och hade Thyrén som huvudsaklig låtskrivare, ställde Peo Thyrén in siktet på att lyckas med sin musik i hela världen och bildade tillsammans med gitarristen Kee Marcello bandet Easy Action. Easy Action blev det första svenska rockbandet som blev kontrakterat av ett av de största amerikanska skivbolagen, Warner – närmare bestämt deras prestigeetikett Sire Records som vid samma period kontrakterade Madonna. Efter att ha spelat in några album och en skräckfilm med Easy Action satsade Peo Thyrén under några år på låtskrivande till andra artister, bland annat ”Dansa i neon”till Lena Philipsson (tillsammans med Ola Håkansson och Tim Norell) och ”My Army of Lovers” till Army of Lovers debutalbum. Andra som har spelat in Thyréns verk är Carola, Tomas Ledin, Martin Stenmarck, Tommy Nilsson och Style. I slutet av 80-talet bildade Peo Thyrén svensk-norska pudelrockbandet Sha-Boom och blev kung på Trackslistan med ”Don´t Steal My Heart Away”, ”Let´s Party” och landsplågan ”R.O.C.K.”. Än en gång blev det utdelning av guld- och platinautmärkelser liksom långa turnéer runt om i Norden. 1995 åkte Noice på en mycket framgångsrik återföreningsturné med hundratalet spelningar under året. Gruppen släppte även albumet Vild vild värld. 1997 och 1998 medverkade Peo Thyrén i Melodifestivalen som låtskrivare och artist i gruppen BIG. Bäst gick det med ”Ingen annan väg” som placerade sig på andraplatsen 1998. BIG släppte fyra album och turnerade under några år runt om i Europa. Under de senaste åren har Thyrén spelat med så väl Noice som Sha-Boom och även gjort akustiska solospelningar där han sjunger sina största hits från tiden i Noice och egna sololåtar. Den 2 januari 2019 släpps hans första egenskrivna bok Från Noice till nu – Du lever bara en gång.

Under musiklärarkonventet kommer Peo Thyrén att presentera en världsunik app för sång – Sing Along”, som kan bli en ny och revolutionerande möjlighet för elever att genom självstudier utveckla sin sång.

___________________________________________________________________________

László Harmat. forskare inom disciplinen Musikpsykologi vid Linnéuniversitetet. Lazslo är utbildad musiklärare och har undervisat i flera gymnasier i Budapest och som föreläsare i musikpedagogik vid International Pető Institute 2001–2007. Därutöver är han utbildad psykolog och disputerad. Lászlós huvudintresse är att mäta de psykofysiologiska effekterna av musiklyssning och musikalisk träning. Från 2007 har han flera gånger samarbetat med prof. Töres Theorell (Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet) och prof. Fredrik Ullén(Karolinska Institutet). År 2011 inbjöds László att delta i forskningsprojektet ”Den Musicerande Människan” som postdoc. I en pågående studie undersöker Lazslo och en annan forskare tillståndet flow vid musiklyssning och bedömning av känslor i musik.

Under konventet kommer Lazslo att föreläsa om hur kreativitet och flow uppstår och hur dessa psykofysologiska effekter registreras i hjärnan hos musiker och låtskrivare.

Göran Nikolausson, initiativtagare & projektansvarig för skolprojektet Make Music Matter och universitetslärare vid Musiklärarutbildningen Linnéuniversitetet, där han undervisar om musikskapande (process & produkt), ensemblespel och om musikaliskt lärande genom digitala verktyg samt föreläser om läroplanen och kursplanen i musik enligt Lgr11 och Gy11. Göran har en bakgrund som  lärare i grundskolan och har arbetat som musiklärare i 20 år. Vidare har han haft olika uppdrag hos Skolverket, bl a didaktiskt ansvarig och manusförfattare till Skolverkets film Digitala verktyg i musikundervisningen och inom ramen för SKOLA2011, där han deltog som ämnesexpert i Skolverkets arbetsgrupp vid framtagandet av ny kursplan i musik till Lgr11.

Under musiklärarkonventet kommer Göran att föreläsa utifrån temat T.E.A.C.H.! Be The Difference!” om hur lärare utifrån kunskapsområdena Technology, Entrepreneurship, Aesthetics, Creativity & Humanity (T.E.A.C.H) kan ha en avgörande betydelse för elevernas kunskapsutveckling i skolan. Dessa (T.E.A.C.H) kompetenser ligger också väl i linje med skollagens bestämmelser om att utbildningen i skolan syftar till att främja elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare.

Adée är en svensk hiphop och popartist samt låtskrivare från Öland som kombinerar olika genrer på ett modernt och kreativt sätt och jämförs med artiser som Jill Scott, Lauryn Hill, Erykah Badu, Iggy Azalea och Swedish Rap Star. Musikrecensenter i USA lovordar hennes musik: ”Popmusik låter inte ofta bättre än det här. Den skarpa kristallklara vokalen och den musikaliska tonhöjden på den här artisten är så fascinerande och oerhört underbar.” (A&R Factory) Vi är oerhört glada att kunna Adee driver också projektet Future Songwriting, en musikverkstad där unga tjejer får lära sig allt om inspelning och låtskrivande. Adée medverkar på på kvällen den 11/9 musikkonventet T.E.A.C.H.! Lyssna gärna på hennes musik: https://www.adeeofficial.com/

Annette Mars, lektor i musikpedagogik vid Malmö Universitet och Högskolan för scen och Musik vid Göteborgs Universitet. För närvarande forskar hon om dialogen mellan elev-elev och elev-lärare i musikskapande med digitala verktyg.              Under konventet kommer Annette att hålla en föreläsning med didaktiska moment om barnets rätt att uttrycka sig med musik utifrån Barnkonventionens grundläggande principer.

Klas Mathiasson, förstalärare i musik vid Kungshögskolan i Ljungby samt undervisar i musikskapande med digitala verktyg vid Musiklärarutbildningen Linnéuniversitetet. Klas har utvecklat och tagit fram omfattande delar av det webbmaterial som används i skolprojektet Make Music Matter!.

Under konventet kommer Klas att visa hur man kan arbeta praktiskt med process- och produktvärdering i musikskapande för att eleverna ska utveckla förståelse för sitt musikskapande samt för att främja elevers kreativa förmåga.

Lars Vilbe, förstelärare i musik vid Kunskapsskolan i Borlänge. Dessförinnan var han under 15 år lärare på estetiska programmet och undervisade bland annat i kurser inom musikproduktion, musik och kommunikation samt entreprenörskap. Inom ramen för sin tjänst utvecklar Lars läromedel inom musikskapande med digitala verktyg åt skolkoncernen samt till MMM-projektet. Lars har en bakgrund som klassisk musiker men har de senaste tjugo åren producerat musik i egen studio inom allt från musikal till rap och radioreklam.

Under konventet kommer Lars att hålla en workshop på avancerad nivå om hur musiklärare och elever kan arbeta med Soundtrap för musikskapande och samtidigt utveckla sin musikaliska kreativitet.

___________________________________________________________________________

Karolina Palmborg, Första lärare i estetiska lärprocesser och musiklärare på Centrumskolan i Växjö samt samordnare för satsningen Studio 17. Karolina undervisar även musiklärarstudenterna vid Linnéuniversitetet i lågstadiemetodik. Under musiklärarkonventet kommer Karolina att hålla ett föredrag om ett treårigt mångkulturellt projekt i musikskapande som startade hösten 2018. Projektet är ett unikt samarbete mellan Centrumskolan, Växjö kulturskola, Soundtrap och Linnéuniversitetet.

Under konventet kommer Karolina att presentera hur skolor kan arbeta med skolprojektet ”Make Music Matter! I Have A Dream” i praktiken.

___________________________________________________________________________

Ann-Sofie Levén, Första lärare i musik, Sollentuna berättar hur man kan arbeta med inkludering och tillgänglighet i musikundervisningen med de elever som har någon form av funktionsnedsättning samt presentera ny bok för musikundervisning i grundskolan som hon har författat.

___________________________________________________________________________

Angelica Johansson, account manager,Soundtrap – A SPOTIFY COMPANY. Angelica kommer att hålla workshop om hur musiklärare kan arbeta med verktyget Soundtrap i musikskapande – grundläggande nivå.

___________________________________________________________________________

Make Music Matter! T.E.A.C.H.! Festkväll 11 september kl. 18.00-24.00

I konventet ingår en festkväll den 11 september i Växjö konserthus med mat, underhållning, konserter och mingel. (Program presenteras inom kort).

Anmälan: 1496 kr. ex. moms (tidig anmälan före 20/6), därefter 1996 kr.ex.moms. Sista anmälningsdag 1/9.

Anmälan till musikkonvent T.E.A.C.H.!

SKOLPROJEKTET MAKE MUSIC MATTER! I HAVE A DREAM 2019/2020

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är Skärmavbild-2019-05-22-kl.-13.11.46-1024x489.jpg

För mer info om Make Music Matter! Gå in på makemusicmatter.se