Make Music Matter program 2018

PROGRAM MUSIKLÄRARKONVENT MAKE MUSIC MATTER 2018

————————————————————————————————-

Onsdag 28/11 Linnéuniversitetet, Växjö

Kl. 09.00 – 10.00  Registrering & Fika (M-huset)

Kl. 10.15 – 10.30  Musiklärarkonventets öppnande – projektledare Göran Nikolausson mfl (IKEA-salen, N-huset)

Kl. 10.30 – 11.20 Föreläsning Musikskapande i en digital värld – Framtiden i en spegel” (”The future in retrospect”) – Göran Folkestad (IKEA-salen, M-huset)

Kl. 11.30-12.30  FöreläsningVilka egenskaper eller kompetenser behövs i ett förändrat musiklandskap? – Jan-Olof Gullö, (IKEA-salen, N-huset)

Kl. 12.30 – 13.30 Lunch (M-huset)

Kl. 13.30-15.00  WorkshopDigitala verktyg med Soundtrap, Bella Sohlberg, Lars Wilbe mfl. Grundläggande nivå – Avancerad nivå,  (IKEA -salen, N-huset/Södra salen, M-huset)

Kl. 15.00 – 15.30 Fika, M-huset

Kl. 15.30-16.00 Presentation: världsunik app ”Sing Along” – Peo Thyrén och Tejpal ”Ray” Singh (IKEA-salen, N-huset)

Kl. 16.00-16.50 Föreläsning  ”Det är en hit! Hitlåten genom åren från 50-tal till idag.- Eva Kjellander (IKEA-salen, N-huset)

Festkväll i Växjö konserthus med mingel, musik, underhållning, inspiration, mat mm.

Program: kl. 19.00-24.00

  • Inspirationsföreläsning av musikentreprenör Andreas Carlsson,
  • Presentation om ABBA The Museum av museichef Caroline Fagerlind,
  • Presentation av vinnaren i ACE OF BASE-musikremix-tävling
  • Skolprojektet Make music matter
  • Soundtrap Collaboration Online – (kollaborativt musikskapande)
  • Demonstration av Amped Guitar, Augmented reality (A.R)
  • Musikuppträdande artisten och låtskrivaren Mollie Minotte Lindén,
  • Musikuppträdande av studenter från den gymnasiala spetsutbildningen Academy of Music & Business
  • Musikuppträdande av studenter från Musiklärarutbildningen Linnéuniversitetet,
  • Karaoke med Peo Thyrén och Tejpal ”Ray” Singh 
  • Film
  • mm

Torsdag 29/11 Linnéuniversitetet

Kl. 08.30 – 08.40 Praktisk info – Göran Nikolausson (IKEA-salen, N-huset)

kl. 08.40 – 9.30 Föreläsning/Workshop – Musikskapande som medel eller mål? -Tre didaktiska perspektiv på musikskapande i musikämnet. – Annette Mars (IKEA-salen, N-huset

kl. 09.30 – 10.00 Fika (M-huset)

kl. 10.00 – 10.50 Föreläsning Make Music Matter i praktiken. Klas Mathiasson, första lärare i musik, Kungshögskolan, Ljungby. (IKEA-salen, N-huset)

kl. 10.50 – 11.50 Workshop – Soundtrap, (IKEA-salen, N-huset)

kl. 11.50 – 12.50 Lunch (M-huset)

kl. 12.50 – 13.40 Föreläsning Entreprenörskap(ande)  – en viktig del i musikundervisningen – Göran Nikolausson, projektansvarig för Make Music Matter, universitetslärare vid Linnéuniversitetet (IKEA-salen, N-huset)

kl. 13.45-14.00 Presentation: Centrumskoleprojektet & Studio 17 – ett integrations- & kreativitets-projekt i samarbete med Växjö kulturskola och Linnéuniversitetet – Karoline Palmborg (IKEA-salen, N-huset)

kl. 14.00 – 14.40 Paneldebatt Vilka kunskaper är viktiga att eleverna utvecklar i musikundervisningen? Medverkande: Peo Thyrén, Göran Folkestad mfl.  (IKEA-salen, N-huset)

kl. 14.40 – 15.00 Avslutning & utvärdering  – Göran Nikolausson mfl. (IKEA-salen, N-huset)

kl. 15.00 – ”Fika to go” (M-huset)

(Med reservation för ändringar)

Medverkande:

Andreas Carlsson, världsproducent, låtskrivare, musikentreprenör samt rådgivare till skolprojektet Make Music Matter. Andreas ingick tillsammans med Denniz Pop och Max Martin mfl i Cheiron-teamet vars framgångar låg bakom det s k ”svenska musikundret” på 1990-talet.  Skivor med Andreas låtar har sålt mer än 150 miljoner exemplar världen över och han har skrivit låtar tillsammans med bland annat Max Martin och Desmond Child för artister som Backstreet Boys, Britney Spears, ‘NSYNC, Westlife, Katy Perry, Celine Dio, Bon Jovi och Paul Stanley (KISS) mfl. Andreas Carlsson utsågs 2001 till ASCAP:s Songwriter of the year tillsammans med Max Martin för låtarna ”It´s gonna be me”, ”I want it that way” och ”That´s the way it is” samt har nominerats till en Grammy fem gånger och nominerats till två Emmy Awards.  Känd för den svenska allmänheten blev han för att tillsammans med  Laila Bagge och Anders Bagge ha ingått i juryn för svenska IDOL under åren 2008, 2009 och 2010. Under 2015 och 2016 jobbade han i teamet på Cirque du Soleil’s Broadwaymusical Paramour som hade premiär på Broadways största teater the Lyric . Sedan 2014 är Andreas Carlsson dessutom skolentreprenör, då han tillsammans med sin gamle musiklärare är huvudman för den gymnasiala spetsutbildningen Academy of Music and Business i Tingsryd och Vara. Andreas Carlsson kommer att medverka på kvällen i Växjö konserthus med en inspirations-föreläsning samt presentera vinnarna i ACE OF BASE-remix-tävlingen Happy nation Re-born som genomfördes i våras inom ramen för Make Music Matter.

Caroline Fagerlind, museichef för ABBA The Museum har arbetat med utställningen om ABBA sedan 2010. Hon har turnerat med utställningen i b la London och Melbourne och nu sedan lite drygt 5 år tillbaka är utställningen permanent baserad på Djurgården i Stockholm. Caroline kommer att berätta om arbetet bakom utställningen och hur ABBA The Museum har utvecklats under åren. Hur detta museum har lyckats skapa en upplevelse inom svensk musikhistoria och sprida glädje, kunskap och inspiration inom musik till besökare från hela världen.
Att visa upp det största inom svensk musikhistoria på ett levande sätt och låta besökare bli en del av en upplevelsen genom att lyssna, sjunga, uppträda på scen och mixa egna låtar.

Göran Nikolausson, initiativtagare & projektansvarig för skolprojektet Make Music Matter och universitetslärare vid Musiklärarutbildningen Linnéuniversitetet, där han undervisar i ensemblespel och om musikaliskt lärande genom digitala verktyg samt håller föreläsningar om läroplanen och kursplanen i musik i Lgr11 samt Gy11. Göran har en bakgrund som  lärare i grundskolan och har arbetat som musiklärare i 15 år. Vidare har han haft olika uppdrag hos Skolverket, bl a didaktiskt ansvarig och manusförfattare till Skolverkets film Digitala verktyg i musikundervisningen och inom ramen för SKOLA2011, där han deltog som expert i arbetsgruppen för ämnet musik vid framtagandet av kursplan i musik till Lgr11. Göran har också erfarenheter från musikbranschen, både som artist och som låtskrivare och har turnerat i flera länder, bl a USA; Storbritannien, Tyskland, Polen, Norge, Danmark, Finland, Estland, Australien mfl. Göran har också deltagit i Eurovision Song Festival vid två tillfällen, dels som artist (Estland 2004), dels som artist och kompositör (Polen 2007) och även skrivit låtar som har legat högt på topplistorna i Sverige (No.#3) och Estland (No.#1 vid två tillfällen med samma låt). Under musiklärarkonventet kommer Göran att föreläsa om ”Entreprenörskap(ande)  – en viktig del i musikundervisningen”.

Peo Thyrén, artist, låtskrivare, musikentreprenör och mångsysslare samt tidigare informatör på STIM. Peo är en legend i svenskt musikliv. Redan som tolvåring, 1977, grundade han bandet Noice, som några år senare fick ett gigantiskt genombrott med den egenskrivna ”En kväll i tunnelbanan” och kom att bli en av de största svenska rockgrupperna någonsin. Efter tre Noice-album med hits som ”I natt e hela stan vår”, ”Du lever bara en gång”, ”Ut i natten”, ”Vi rymmer bara du och jag” och ”Dolce Vita”, som alla belönades med guld- och platinautmärkelser, och hade Thyrén som huvudsaklig låtskrivare, ställde Peo Thyrén in siktet på att lyckas med sin musik i hela världen och bildade tillsammans med gitarristen Kee Marcello bandet Easy Action. Easy Action blev det första svenska rockbandet som blev kontrakterat av ett av de största amerikanska skivbolagen, Warner – närmare bestämt deras prestigeetikett Sire Records som vid samma period kontrakterade Madonna. Efter att ha spelat in några album och en skräckfilm med Easy Action satsade Peo Thyrén under några år på låtskrivande till andra artister, bland annat ”Dansa i neon”till Lena Philipsson (tillsammans med Ola Håkansson och Tim Norell) och ”My Army of Lovers” till Army of Lovers debutalbum. Andra som har spelat in Thyréns verk är Carola, Tomas Ledin, Martin Stenmarck, Tommy Nilsson och Style. I slutet av 80-talet bildade Peo Thyrén svensk-norska pudelrockbandet Sha-Boom och blev kung på Trackslistan med ”Don´t Steal My Heart Away”, ”Let´s Party” och landsplågan ”R.O.C.K.”. Än en gång blev det utdelning av guld- och platinautmärkelser liksom långa turnéer runt om i Norden. 1995 åkte Noice på en mycket framgångsrik återföreningsturné med hundratalet spelningar under året. Gruppen släppte även albumet Vild vild värld. 1997 och 1998 medverkade Peo Thyrén i Melodifestivalen som låtskrivare och artist i gruppen BIG. Bäst gick det med ”Ingen annan väg” som placerade sig på andraplatsen 1998. BIG släppte fyra album och turnerade under några år runt om i Europa. Under de senaste åren har Thyrén spelat med så väl Noice som Sha-Boom och även gjort akustiska solospelningar där han sjunger sina största hits från tiden i Noice och egna sololåtar. Den 2 januari 2019 släpps hans första egenskrivna bok Från Noice till nu – Du lever bara en gång. Under musiklärarkonventet kommer Peo Thyrén att presentera en unik världsnyhet som kan bli en ny och revolutionerande möjlighet för elever att genom självstudier utveckla sin sång.

Jan-Olof  Gullö, professor i musikproduktion vid Kungliga Musikhögskolan, Stockholm. Jan-Olof forskar inom området musikproduktion och har ett särskilt intresse för frågeställningar kring vilka särskilda egenskaper eller förmågor som har bidragit till svenska kompositörers framgångar i den svenska musikindustrin. Den digitala revolutionen har resulterat i att konsumtionen av musik har genomgått stora förändringar och även detta kan ses som en demokratiseringsprocess och källa till ny kunskap för många. Ungdomar som har växt upp efter millennieskiftet genom sitt myckna musiklyssnande har skaffat sig särskilda kompetenser som ingen tidigare generation har haft. Bilden som inte minst betonats i medierapporteringen av till exempel resultat från genomförda kunskapstest som till exempel Pisaundersökningen har visat att skolungdomar ofta har omfattande kunskapsluckor jämfört med tidigare generationer. Det är kanske så att unga som växer upp idag har andra egenskaper eller förmågor jämfört med tidigare generationer, men också att det kanske är just sådana egenskaper som kan vara värdefulla för dem som vill vara verksamma i musikindustrin. Jan-Olof doktorerade i musikpedagogik år 2009 med avhandlingen ”Musikproduktion med föränderliga verktyg – en pedagogisk utmaning”. Under musiklärarkonventet kommer Jan-Olof att föreläsa över ämnet ”Vilka egenskaper eller förmågor behövs i ett förändrat musiklandskap?”

Göran Folkestad utbildade sig under första halvan av 1970-talet till musiklärare och parallellt med musiklärarjobbet turnerade han under 70- och 80-talen som organist och sångare med rockband, jazzgrupper och storband. 1984-1987 arbetade han heltid som artist och kompositör och deltog bl a i tre melodifestivaler; två som artist då han kom tvåa med Sankta Cecilia (1984 tillsammans med Lotta Engberg); trea med Eld och Lågor (1985) och till final med Robert Wells som artist med Sommarnatt (1987). Han skrev även till andra artister såsom Tone Norum och Vikingarna. Utifrån sina erfarenheter som musiklärare, artist och kompositör började Göran Folkestad under andra halvan av 1980-talet att forska inom området musikskapande med hjälp av musikteknologiska verktyg. 1996 disputerade han med doktorsavhandlingen Computer Based Creative Music Making: Young People’s Music in the Digital Age där han undersökte hur ungdomar gjorde egen musik med hjälp av datorer och syntar och utan att ha hjälp av lärare eller andra vuxna. Därefter har han innehaft professuren i musikpedagogik vid Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet, där han förutom att vara ämnesföreträdare och huvudhandledare för 20 doktorander fram till disputation, fortsatt sin forskning inom området musikskapande och digitala verktyg, med ett flertal internationella publikationer som resultat. Idag är Göran Folkestad, förutom att vara seniorprofessor i musikpedagogik, verksam igen som artist, kompositör och musikproducent. Under musiklärarakonventet kommer Göran att föreläsa över ämnet Musikskapande i en digital värld – Framtiden i en spegel” (”The Future in retrospect”) 

Klas Mathiasson, förstalärare i musik vid Kungshögskolani Ljungby samt undervisar i musikskapande med digitala verktyg vid Musiklärarutbildningen Linnéuniversitetet.Klas har utvecklat och tagit fram omfattande delar av det webbmaterial som används i skolprojektet Make Music Matter.

 

 

Eva Kjellander Hellqvist är lektor i musikvetenskap vid Linnéuniversitetet. Kjellander Hellqvist huvudsakliga intresse är populärmusik och allt som hör till. Hon disputerade 2013 på avhandlingen Jag och mitt fanskap: vad musik kan göra för människor, som handlar om vuxna fans och deras fanskap med avseende på identitet, socialisation, legitimitet och meningsskapande. Ett annat tema som hon intresserar sig för är högstatus och lågstatus inom just populärmusik. Under musiklärarkonventet föreläser Eva om populärmusik under titeln ; Det är en hit! Hitlåten genom åren från 50-tal till idag.

Annette Mars, lektor i musikpedagogik vid Malmö Universitet och Högskolan för scen och Musik vid Göteborgs Universitet. För närvarande forskar hon om dialogen mellan elev-elev och elev-lärare i musikskapande med digitala verktyg. Under konventet kommer Annette att hålla en kombinerad workshop och föreläsning med didaktiska moment som rör musikskapande. under titeln: Musikskapande som medel eller mål? -Tre didaktiska perspektiv på musikskapande i musikämnet. (1) ett verktyg för musikaliskt lärande, (2) ett sätt att arbeta med elevers förmåga att analysera och resonera samt (3) ett sätt att göra elever medvetna om hur de i dialoger agerar och reagerar i olika former av sociala nätverk.”

Lars Wilbe, förstelärare i musik vid Kunskapsskolan i Borlänge. Dessförinnan var han under 15 år lärare på estetiska programmet och undervisade bland annat i kurser inom musikproduktion, musik och kommunikation samt entreprenörskap. Inom ramen för sin tjänst utvecklar Lars läromedel inom musikskapande med digitala verktyg åt skolkoncernen samt till MMM-projektet. Lars har en bakgrund som klassisk musiker men har de senaste tjugo åren producerat musik i egen studio inom allt från musikal till rap och radioreklam. Lars kommer att hålla en workshop på fördjupad nivå om hur musiklärare och elever kan arbeta med musikskapande och musikaliskt lärande direkt i det digitala verktyget Soundtrap.

Bella Sohlberg med team från den digitala musiktjänsten Soundtrap håller workshops på olika nivåer (grundläggande- och fördjupad) om verktyget samt visar också hur man genom funktionen ”Kollaborativt musikskapande – online” kan skapa musik tillsammans med andra även när man befinner sig på helt olika platser i världen.

Karolina Palmborg, Första lärare i estetiska lärprocesser och musiklärare på Centrumskolan i Växjö samt samordnare för satsningen Studio 17. Karolina undervisar även musiklärarstudenterna vid Linnéuniversitetet i lågstadiemetodik. Under musiklärarkonventet kommer Karolina att hålla ett föredrag om ett treårigt mångkulturellt projekt i musikskapande som startade hösten 2018. Projektet är ett unikt samarbete mellan Centrumskolan, Växjö kulturskola, Soundtrap och Linnéuniversitetet.

 

Mollie Lindén Minott svensk sångerska och låtskrivare,  mest känd för att ha kommit på  2:a plats i IDOL 2014. Hon har också medverkat i Diggi-loo-turnén 2015. Under våren 2018 har Molly komponerat och producerat låtar tillsammans med studenter från Musikproduktionsprogrammet Linnéuniversitetet som har släppts på Spotify. Molly kommer att framträda med sång och musik under konventet.

 

 

 

 

Elever från den gymnasiala spetsutbildningen Academy of Music and Business medverkar med sång och musik under kvällen.

För anmälan till musiklärarkonvent

Anmälan till musiklärarkonventet vid Linnéuniversitetet den 28-29 november 2018 kan göras från och med den 28 augusti. Anmälan görs på musiklärarkonvent Make Music Matter 2018

För anmälan till skolprojekt: (senast 15/11) – OBS! Anmälan behövs även för tidigare deltagare (deltagande i skolprojektet är helt utan kostnad, men anmälan behöver göras).

Skolprojekt: https://lnu.se/forskning/konferenser/make-music-matter2018/intresseanmalan-till-projektet-make-music-matter/

Att delta i skolprojektet är helt kostnadsfritt, men anmälan behöver göras.

Deltagare i skolprojektet får:

  • 6 månader fria licenser till Soundtrap Education (gäller nya användare)
  • 6 månader fria licenser till musikverktyget Noteflight Education
  • 3 månader fria licenser till musikappen Sing Along (sång)
  • 3 månader fria licenser till augmented reality-appen Amped Guitar
  • Undervisningsmaterial i musikskapande med digitala verktyg
  • Forskningsbaserat material
  • Exklusiva intervjuer med framstående låtskrivare, kompositörer, artister mm
  • Online-föreläsningar
  • Diskussionsforum mm